Saturday, 25 February 2012

Because You loved me



For all those times you stood by me
For all the truth that you made me see
For all the joy you brought to my life
For all the wrong that you made right
For every dream you made come true
For all the love I found in you
I’ll be forever thankful baby
You’re the one who held me up
Never let me fall
You’re the one who saw me through through it all

You were my strength when I was weak
You were my voice when I couldn’t speak
You were my eyes when I couldn’t see
You saw the best there was in me
Lifted me up when I couldn’t reach
You gave me faith ’coz you believed
I’m everything I am
Because you loved me

You gave me wings and made me fly
You touched my hand I could touch the sky
I lost my faith, you gave it back to me
You said no star was out of reach
You stood by me and I stood tall
I had your love I had it all
I’m grateful for each day you gave me
Maybe I don’t know that much
But I know this much is true
I was blessed because I was loved by you

You were my strength when I was weak
You were my voice when I couldn’t speak
You were my eyes when I couldn’t see
You saw the best there was in me
Lifted me up when I couldn’t reach
You gave me faith ’coz you believed
I’m everything I am
Because you loved me

You were always there for me
The tender wind that carried me
A light in the dark shining your love into my life
You’ve been my inspiration
Through the lies you were the truth
My world is a better place because of you

You were my strength when I was weak
You were my voice when I couldn’t speak
You were my eyes when I couldn’t see
You saw the best there was in me
Lifted me up when I couldn’t reach
You gave me faith ’coz you believed
I’m everything I am
Because you loved me

You were my strength when I was weak
You were my voice when I couldn’t speak
You were my eyes when I couldn’t see
You saw the best there was in me
Lifted me up when I couldn’t reach
You gave me faith ’coz you believed
I’m everything I am
Because you loved me

I’m everything I am
Because you loved me

Thanks to my GURU coz showed me the right path to walk....i will love you forever.... 

Hayati peristiwa israk mikraj


Marilah kita hayati peristiwa ini dan menyelidiki sedikit sebanyak maksud yg tersembunyi dalam peristiwa ini...peritiwa ini adalah peristiwa Nabi Muhammad bertemu Allah dengan menaiki Buroq hingga ke 7 langit ke atas.... Di sini jugalah Allah menyarankan umat islam diwajibkan bersolat...

Sebelum Nabi dibawa bertemu dengan Allah, hati Nabi dibersihkan dlu dengan susu....itu hanyalah perumpamaan kerana susu kelihatan bersih dan putih....sebenarnya waktu ini hati Nabi dibersihkan dari kotoran hitam iaitu hasad dengki, perasaan benci, dendam dan sebagainya dan membersihkan tempat kediaman syaitan yg telah tersembunyi sejak sekian lama.....Namun, tahukah kita dimana tempat sembunyinya syaitan???mesti kebanyakan anda menjawab pastilah di dalam hati kita....itu sebenarnya jawapan yg belum tepat....syaitan tersembunyi di dalam kolbu kita...sejak kta lahir hingga sekarang syaitan  tggl di sana...tp thu ke kta kat mana kolbu kta????itu wajib diselidiki di mana kolbu kta kerana tanpa mengenal kolbu kita macamana kta nak bertemu dgn Tuhan...setelah kita mati bukan jasad kita yg bertemu Tuhan tapi kolbu kita....Berbalik kepada pembersihan hati Nabi....pada peristiwa itu Nabi membersihkan nuraninya....tahukah anda tempat persembunyian syaitan ada 7 tempat pada anggota badan kita....yg inilah yang mghalang kita menjadi hamba yg taat pada Allah......7 tempat itu syaitan mengisi dgn sifat haiwan dalam diri kita......
  • ada satu tempat diisi dengan sifat lembu,kerbau yang mana mempunyai sifat malas...hanya hidup bersenang2 seprti lembu...hidupnya makan dan berehat....di sinilah tempat yg menyebabkan kita merasa malas untuk melakukan sgala pekerjaan termasuk ibadat kepada Allah....tempat ini haruslah dibasmi...
  • ada satu tempat juga diisi dengan haiwan berbisa seperti ular....tempat ini yg membawa badan kita mempunyai pelbagai penyakit.....ubat yg plg mujarab adalah membasmi tempat ini dari syaitan....InsyaAllah semu penyakit yg ada dalam diri hilang
  • ada satu tempat diisi dengan sifat haiwan yg ganas dan garang seperti singa.....di sinilah tercetusnya sifat amarah dalam diri kita
  • ada satu tempat lagi diisi dengan sifat dendam, benci, cemburu dan iri hati....perasaan ini sangatlah bahaya untuk diri kita....
  • ada satu tempat juga diisi dengan angan2 kosong...di tempat inilah syaitan membawa kita perasaan suka berangan-angan hinggal dalam solat pun kita lebih suka berangan-angan berbanding focus dalam solat....
  • syaitan juga tersembunyi di seluruh badan kita termasuk sendi2 kita dan urat2 kita... 
  • tempat yang paling disukai syaitan iaitu kolbu kita....
tapi kita tahukah di mana letaknya tempat2 ini di dalam badan kita?????bagaimana harus membuangnya????yang ini haruslah dieselidiki...."sesungguhnya beruntunglah pada hamba2 yang diberi petunjuk" sememangnya ada cara/metodology untuk mghapuskan tempat2 itu ......iaitu dgn mengisinya dgn kalimah Allah...sudah pasti syaitan takut dengan Allah....pasti robohlah dinding2 yg dibina oleh syaitan apabila dimasukkan dengan kalimah Allah....sebab itu zikir itu penting.....jika kita dapat membuang semua tempt2 yg didiami syaitan....sy yakin dan pasti...pasti berlakunya keluarbiasaan dalam diri kita.....hidup akan lebih bermakna dan tenang....

dalam peristiwa ini juga Nabi dibawa bertemu dgn Allah dgn menaiki Buroq dan ditemani jibrail....jadi kawan2 rasa bagaimana harus kta bertemu Allah....ustaz2 dan pakar2 agama slalu mengatakan tidak boleh ada perantara untuk contact dengan Allah....kita harus direct dgn Allah.....statement yg ustaz2 ini katakan slalu sy ragui....kerana bg sy kalau kita contact directly dgn Allah...kita adalah lebih hebat dr Nabi...sebab Nabi Muhammad sendiri dibawa oleh Jibrail iaitu assistant Allah dan menaiki Buroq untuk contact dan bertemu Allah....sedangkan  kita mahu directly contact dgn Allah....Tuhan nak ke layan kita????sedangkan kalau kita mahu bertemu perdana menteri pun terlalu banyak prosedur....apatah lagi mahu ke temu Tuhan......ada hadis mengatakan..."haruslah kenal pada malaikat dlu barulah kta dapat ke temu Allah"....di sini sebenarnya terdapat 1001 rahsia dalam peristiwa israq mikraj yg harus kita selidiki....untuk kita bertemu dgn Allah kita haruslah mencari Guru seperti Nabi punyai Jibrail sebagai Gurunya....buroq itu hanyalah simbolik atau kiasan untuk menyatakan untk bertemu Allah pastilah ada cara/methodology dan prosedur tersendiri....sebenarnya dalam solat juga kita bisa bertemu Allah....tapi haruslah mencari frekuensi yang betul2 tepat agar kita dapat contact dengan Allah....

"sesungguhnya cahayaKu tersembunyi di dalam terang"....sungguh beruntung kalau kita dapat melihat cahaya itu.....sebenarnya waktu Nabi Muhammad dibersihkan hatinya, Tuhan memasukkan cahaya Nur ala Nurin,Nur Muhammad di dalam hati Nabi yang membuatkan hati Nabi terang seterang cahaya bulan hingga nampak cahayanya di muka Nabi...kita juga haruslah mencari cahaya itu untuk memasukkan di dalam hati kita, cahaya Nur Muhammad...."sesungguhnya kalam Allah itu tersembunyi di dalam hati hamba Allah yang tenang, kelam dan suci".... 

 

Wednesday, 22 February 2012

A thousand years




Heartbeats fast
Colors and promises
How to be brave
How can I love when I’m afraid to fall
But watching you stand alone
All of my doubt suddenly goes away somehow
One step closer

I have died everyday waiting for you
Darling don’t be afraid I have loved you
For a thousand years
I love you for a thousand more

Time stands still
Beauty in all she is
I will be brave
I will not let anything take away
What’s standing in front of me
Every breath
Every hour has come to this
One step closer

I have died everyday waiting for you
Darling don’t be afraid I have loved you
For a thousand years
I love you for a thousand more

And all along I believed I would find you
Time has brought your heart to me
I have loved you for a thousand years
I love you for a thousand more

One step closer
One step closer

I have died everyday waiting for you
Darling don’t be afraid I have loved you
For a thousand years
I love you for a thousand more

And all along I believed I would find you
Time has brought your heart to me
I have loved you for a thousand years
I love you for a thousand more

Monday, 20 February 2012

Bomoh oh bomoh 2...


Alhamdulillah..setelah menenangkan fikiran di Batam, saya kembali semangat untuk menulis...mari saya sambung topik yangg lepas pasal ilmu kiri dan ilmu kanan. Dari tulisan yang lalu saya ceritakan sedikit sebanyak tentang ilmu kiri. Hari ni saya nak cerita lak pasal ilmu kanan yang mana ilmu yang dituntut oleh Allah..

Daripada apa yang saya belajar...islam itu terbahagi kepada 4 bahagian yang boleh diibaratkan seperti kelapa iaitu syariat, tharekat, hakikat dan makrifat.

  
Syariat : Stage ni boleh diibaratkan seperti sabut kelapa. syariat beerti undang-undang. Di peringkat syariat kita belajar mengenal dan mengamalkan semua undang-undang di dalam islam termasuk yang wajib dan sunat. terlalu banyak yang diwajibkan untuk dilakukan oleh penganut islam supaya mengikut syariat islam. Orang yang dapat mengamalkan semua yang diwajibkan seperti solat, puasa, bayar zakat, tunaikan haji, tutup aurat, menjaga pergaulan dan sebagainya, sangatlah beruntung dan sedikit orangnya. saya sendiri tak mampu menjalankan syariat islam dengan sempurna. Disebabkan itu ia diibaratkan sebut kelapa, agak senang dicabut begitu juga orang seperti saya...tak mampu menyempurnakan yang telah diwajibkan didalam islam....bukan apa belum mencapai tahap ikhlas untuk melakukan semua yang telah disyariatkan di dalam islam. syariat islam memang banyak diajar dimuka bumi ini sehingga ada 4 mazhab. terlalu banyak untuk diuraikan.

Tharikat : Stage ini boleh diibaratkan seperti tempurung kelapa. tapi banyak rumors yg mengatakan tharikat adalah sesat. sebenarnya tharikat adalah jalan. tharikatullah adalah jalan menuju Allah. Sesuai dengan ertinya....tharikat sebenarnya  memahami amalan2 yang dituntut dan disuruh dalam islam termasuk sunnah2 nabi dan amalan para nabi. tharikat juga menyelongkar rahsia Tuhan demi mendekatkan diri kepada Tuhan. Namun begitu, banyak tharikat sekarang yang agak tersasar sehingga memberi impak negatif pada masyarakat. ramai yang memandang serong terhadap orang yang mengamalkan tharikat. Tetapi, haruskah kita menyalahkan orang yang niatnya mencari Tuhan??? hebat sangat ke kita untuk melabel sesorang itu sesat??? sedangkan kita sendiri juga adalah hambaNya....Menurut hadis sahih...tharikat yang benar adalah yang mempunyai salasilah dan wasilah yang bersambung kepada Nabi Muhammad s.a.w..... samada tharikat itu dibawa dari Abu Bakar atau Saidina Umar atau Saidina Usman atau Saidina Ali kerana....amalan2 sahabat Nabi adalah mengikut apa yang diamalkan oleh Nabi....Dengan memahami setiap amalan2 yang diwajibkan dan disunatkan serta sunnah2 Nabi....hati kita menjadi lembut untuk menghadirkan keikhlasan dalam setiap amalan kita. disinilah dikatakan islam itu ilmiah dan amaliah...." sesungguhnya islam itu terbahagi 75 pecahan, tapi hanya satu sahaja yang benar disisi Allah"...Berbalik kepada kenapa tharikat diibaratkan seperti tempurung kelapa??....ini kerana apa yang diajar di dalam tharikat lebih dalam dan lebih berat....jadi iman seseorang itu boleh bertambah dan sukar untuk ditembusi oleh musuh2 islam....imannya ibarat tempurung...keras dan susah dipecahkan...Oleh itu, marilah kta mengubah persepsi kita yang mengatakan tharikat itu sesat...Tharikat itu tidak sesat dan salah...mungkin yang pengamalnya mungkin salah dari segi peramalannya....Apa pun tergantung niat kita sendiri....kalau kita niatnya untuk mencari Tuhan, mengenal Tuhan dan mendalami siapa diri kita....InsyaAllah, Allah akan menunjukkan jalan yang diredhaiNya...

Hakikat : Stage ini diibaratkan seperti santan kelapa....manis dan enak rasanya....Orang yang mencapai peringkat hakikat adalah orang yang mendekati jalur kasih Allah....hatinya sudah begitu bersih....sudah kurang perasaan keduniaannya....Hatinya untuk akhirat...dan hidup matinnya adalah untuk Tuhan....hatinya begitu tenang hinggakan orang yang mendekatinya turut merasa cahaya keimannanya...tutur bicaranya sgt indah...sudah hilang kebenciannya dalam dirinya...Namun begitu, kalau amalan2nya tidak diamalkan secara istiqamah...nikmat2 itu juga bisa hilang...seperti santan bisa jadi busuk kalau dibiarkan lama dan tidak dipanaskan...

Makrifat : Stage ini diibaratkan minyak kelapa...tahan lama....tapi memerlukan masa yg lama untuk dipanaskan sehingga menjadi minyak kelapa....begitu juga makrifat...memerlukan masa yang lama untuk mencapai tahap makrifat...org yang mencapai tahap ini....sudah bersatu dengan Allah....budi bicara, penglihatan, pendengaran dan perbuatan, semuanya disertakan Allah....kadang2 boleh nampak keluarbiasannya...bolehkah kita mencapai makrifat Allah???marilah kita ushakannya...








Tuesday, 14 February 2012

thanks for hurt me so much...

tonight....my sister called me n gave the news that i dont want to hear the most....suddenly....strongly and deeply hurt my self......but i have to endure it....i have to face it although i really dont want it....so to get off my stress i listen this song...this song so touching n rihanna hav nice voice...

On the first page of our story
the future seemed so bright
then this thing turned out so evil
I don't know why I'm still surprised
even angels have their wicked schemes
and you take that to new extremes
but you'll always be my hero
even though you've lost your mind

Just gonna stand there and watch me burn
but that's all right because I like the way it hurts
just gonna stand there and hear me cry
but that's all right because I love the way you lie
I love the way you lie
Ohhh, I love the way you lie

Now there's gravel in our voices
glass is shattered from the fight
in this tug of war, you'll always win
even when I'm right
'cause you feed me fables from your hand
with violent words and empty threats
and it's sick that all these battles
are what keeps me satisfied

So maybe I'm a masochist
I try to run but I don't wanna ever leave
til the walls are goin' up
in smoke with all our memories

sorry...so emotional tonight...just express a little bit my depression... 

 

bomoh oh bomoh........

ade yang percaya bomoh tak???

mari nak bercerita sedikit sebanyak tentang bomoh2 ni or kata lain tuk dukun....hehe...cam terer je bab2 ni....nak share jer ni....

kat dunia ni...ada ilmu kanan dan ada ilmu kiri....ilmu kanan ilmu yang baek2lah.....yang mendapat keredhaan Allah....kalau ilmu kiri....ni ilmu yg berunsurkan jin and syaitan......kalau bomoh2 ni....termasuk ilmu kirilah.....so hati2 jangan sampai kita menyimpang....

sekarang ni...kadang2 kalau orang sakit....dia penat pergi berubat kat hospital tak sembuh2...dia try cari perubatan tradisional.... tak salah...kalau cari yang betul lah...tapi susah nak tahu yang mane betul yang mane salah.....ni saya ada sedikit tips.....biasanya kalau yang berubat di malam hari...baik  tak payah pergilah....biasanya perubatan tu berunsurkan jin...kalau siang hari mungkin boleh dipercayai lagilah.....sbb apa saya cakap camtu???? sebabnya kawang2... jin2 ni tidur siang hari.....malam baru dieorang bukak mata.....so bila magrib tu...macam pagilah bagi dieorang....segar je nk cari mangsa...so kalau yang menuntut ilmu kiri or buat perubatan menggunakan ilmu kiri....biasanya dieorang suka malam...senang nak seru jin2 ni....so harap kawang2 berhati2 lah yer....

satu lagi kawan2 pernah dengar tak penyakit misteri/mistik??....macam santau....susuk....busung....ala mcm yang dalam tv or movie2 melayu zaman sekarang kan.....rasa2nya wujud tak penyakit tu????kadang2 kita tak dapat nak terima di akal kita pasal penyakit ni...mcm tak wujud jer penyakit ni semua.....tapi sebenarnya memang ada.....kadang2 kalau manusia tu dengki...mulalah cari bomoh....nak suruh orang laen sakit....guna jinlah nak sakitkan orang sbb jin orang  tak nampak....

sebenarnya dah lama dah ilmu kiri ni....ilmu kiri biasanya berasal dari jin2 yang tiggal kat gunung2...kalau malaysia...yang hebat...ilmu jin dari gunung ledanglah....persoalannya ade kaitan ke ilmu ni dengan kta??? tentulah ada.....sebab nenek moyang kita dlu....islam tak tersebar luas sgt....so dieorang menuntutlah ilmu di gunung ledang...contohnyalah.....bertujuan nak jadi hebat...nak jadi kuat....nak bermegah2...nak pandai bersilat....kalau perempuan nak kekal jadi cantik....nak tolong orang lahirkan baby...dan sebagainyalah....masa ni teknology tak canggih macam sekaanrg....dieorang belasah jer ilmu apa yang ada....so nak menuntut ilmu kiri ni...takkanlah free2 je jin nak bagi....mestilah kena sacrifice something.....biasanya jin mintak nyawalah....bukan stakat nyawa si penuntut ni sahaja....die mintak nyawa keturunannya sekali sebanyak 7 keturunan....kiranya nenek moyang kita dlu korbankan nyawa anak cucu merekalah demi nak blajar ilmu kiri ni.....maksudnya korban nyawa kita lah.....bila blaja ilmu ni...bukan setakat susah nak mati.....bila mati pun Tuhan tak angkat ke Arasy....terapung2 lah roh2 tu dan ikut ke gunung ledang...tempat asal ilmu yang dieorg belajarla...sebab dah pertaruhkan nyawa untuk jin...yang anak cucu ni adalah yang sakit2...sakit misteri pulak tu....sebab perjanjian nenek moyang dulula.....ada yang mati sebab sakit camni....ada tak ahli keluarga kawang2 yang alami sakit camni???...tak kiralah spupu ker...mak sdara ke siapa ke....suddenly jer dia sakit...tak tahu punca...kalau gi check doktor...doktor cakap tak de pape....tut tut tut...mati.....mati sakit camni pun susah gak Tuhan nak terima...jin ambil dlu...sbb nenek moyang dah janji dah nak bagi nyawa keturunannya....sebab tu dalam Al-Quran Tuhan bersabda, " Jagalah nama dan nasab (keturunan) mu...berpeganglah kepada Al-Quran...nescaya kamu selamat di dunia dan di akhirat"   

so bimbang tak kita ni dari keturunan yang ada ilmu kiri??....7 keturunan tu panjang....mungkin kta keturunan yang ke 5...ke 6 ke....haruslah dikaji....camnerlah kta nak putus darr ikatan kita ni dari syaitan dan jin???senang jer...bertukarlah menjadi keturunan Wali Allah....sebab Nabi dah tiada sekarang kita nak mintak tolong...yang mewarisi ilmu Nabi dan dapat membantu kita mendekati Allah...adalah Wali2 Allah....nak belajar sesuatu wajiblah ada guru...Nabi Muhammad sendiri pun belajar agama ada guru iaitu Jibrail...so ktia kalau nak belajar agama harus ada guru..."belajar agama itu wajib punya Guru...kalau tidak ada...maka syaitanlah gurunya" tapi masalahnya nak cari kat mana Wali Allah....bukan ada label pun...ni sekolah diajar oleh Wali Allah....yang ni kta kena pasrah dgn Allah...mintalah petunjuk Allah....Moga-Moga ketemulah orang yg dapat membimbing kata....

dalam nenek moyang kita tuntut ilmu kiri....ada jugak nenek moyang yang menuntut ilmu kanan....zaman dlu ramai Wali Allah....dan boleh nampak pulak kehebatannya....ada yang pergi surau terbang jer...dan sebagainya....contoh2nya....Wali Songo....kalau kat Terengganu....ToK Ku Paloh....Tok Ku Pulau Manis...dan sebagainya...kalau yang macam ni memang rohnya tenang jer bersama Tuhan....nenek moyang kita yang macam ni...biasanya berdoa kat anak cucunya di alam sana agar kta diberi petunjuk ke jalan Allah dan dilindungi Allah dari segala ancaman jin2 dan  gangguan syaitan....

pernah hayati tak surah An-Nass???surah ni menceritakan....sesungguhnya didalam hati manusia didiami hasad dengki ( syaitan lah tu)...meh sy bagi maksudnya...

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Penyayang
aku berlindung kepada Tuhan manusia
Raja manusia
Sembahan manusia
dari kejahatan (bisikan) syaitan yang bersembunyi
yang membisikkan (kejahatan) ke dalam dada manusia
dari golongan jin dan manusia... 

kalau ikut logik....kalau bomoh lelaki mestilah jinnya betina....kalau bomoh perempuan mestilah jinnya jantan....so rasanya siapa lagi hebat????bomoh perempuanlah...so hati2 dengan bomoh perempuan...hehe...yang pasti jauhilah bomoh....bomoh...ni.....

panjang pulak pasal ilmu kiri...so tak dapatlah nak sambung pasal ilmu kanan dengan lebih detail....next tulisan saya...saya cerita lak pasal ilmu kanan...yang ni kta patu cari supaya kta mendapat redha Allah...insyaAllah....  
  

Demi buat semua orang puas hati...

  

pernah dengar cerita ini??? si keldai, si tua dan anaknya.....

mesti ada diantara kawang2 pernah dengar crita ini....di sebuah kampung pendalaman....tggalah seorang tua dan anaknya yang muda....suatu hari si anak britahu bapanya yang tua....dia teringin sangat nak ke kota...lalu kerana kesian melihat anaknya meminta-minta...si ayah ini bersetuju...lalu diheretla keldai yg kecil miliknya untuk ditunggang  ke kota....melihat keldai yg dimilikinya tu kecil saja...disuruh anaknya saja menunggang kuda itu...dan si ayah ini berjalan kaki seiring dengan keldai itu.....

singgahlah mereka di sebuah kampung jiran....mereka melalui satu kelompok orang....orang kampung disitu melihat mereka sambil berbisik-bisik...dan terdengarlah si bapa ini...." kasihan si tua itu..terpaksa berjalan kaki....enak skali budak itu menunggang keldai...ayahnya yg tua disuruh berjalan"...anaknya juga mendengar kata2 itu...lalu berkatalah si anak ini pada bapanya..." ayah...naeklah keldai ini...biar saya pula berjalan kaki"....lalu ayahnya bersetuju...ayahnya menunggang keldai itu dan anaknya pula berjalan kaki....

singgahlah mereka di kampung yg len....disitu ada juga sekelompok orang ramai....orang ramai itu pun turut berbisik2 sesama sendiri..."kejam sungguh si ayah itu...dibiarkan si anak berjalan kaki...sedangkan anak itu masih kecil"....lalu si ayah menyapa si anak...."wahai anakku...marilah kta sama2 naek keldai ini"....lalu si anak menunggang bersama bapanya....

 singgah pula mereka disebuah kampung lagi....orang2 kampung itu berbisik2 sesama sendiri...."kasihan keldai itu terpaksa menanggung beban yg berat...sudahlah kecil....dipaksa pula menunggang keduanya"...lalu si anak dan si bapa turunlah dari keldai itu...mereka hanya mengheret keldai itu bersama....

tba lagi di kampung seterusnya....org kampung disana juga turut memandang mereka....."bodoh si bapa dan si anak itu....dibawa sahaja keldai itu pada panas terik ini...buat apa dibawa klu xmahu menunggangnya"....lalu si bapa bertanya si anak itu..." bagaimana perjalanan kamu hari ini....dapatkah kamu satu pelajaran???"

kawang2 sbenarnya untuk memuaskan hati semua orang itu sangatlah susah...bukan semua orang setuju dengan cara kita....kalau mahu mengikut kata orang memang susah...baeklah mengikut kata hati...

sy disini juga ingin mengambil kesempatan untuk mohon maaf  jika tulisan2 sy tidak berkenan di mata pembaca....mungkin bahasanya agak kasar....mungkin juga pendapat sy xboleh diterima akal...sy hanya menulis dan berkongsi apa yang sy ada...sMoga segala perasaan tidak puas hati ke atas blog ini tidak disimpan di dalam hati....saya tidak mampu memberi kepuasan untuk semua orang...

sekian.... 
 


 

Monday, 13 February 2012

Jom ikut Rasulullah ke Gua Hiraq

  

jom kawang2 ikut Rasulullah ke Gua Hiraq...

sy nie xdelah ajak nak gi ke gua tu...jauh kot....sy sendiri pun xtahu kat mane.....pernah dengar x kisah nabi.....Rasulullah dlu hidup di zaman jahilliyah....ms tu budaya dieorg suka minum arak...berjudi...main perempuan....bunuh membunuh.....dengki....pokoknya yang jahat2lah....sampai Nabi kita sedih melihat orang2 pada zaman tu....lalu Nabi mengasingkan diri ke Gua Hiraq....menangislah Baginda di sana....dek kerana sedih melihat situasi dizaman Baginda...masa tu Baginda xkenal pun sapa Tuhannya....yg Baginda thu...Baginda sedih and want to stay alone....lalu datanglah malaikat Jibrail.....Jibrail menyuruh Nabi dengan menyebut IQRA'...berulang2 kali...kalu kita masa tu mesti takut gler....Nabi sndri pun mengigil....Jibrail menyuruh Nabi menyebut Allah sebenarnya...." Bacalah dengan nama Allah"... kalau kta kaji btul2 masa ni Jibrail mengajar Nabi berzikir kepada Allah....xajr pun lagi solat...sebab rukun iman pertama adalah menyuruh mengenal Allah dan yakin Allah itu ada...so zikir Allah, Allah, Allah tu hebat sebenarnya...sebab Nabi pun... pelajaran pertama Nabi pun adalah zikir Allah, Allah, Allah.... tapi kta rajin ke zikir???sunat katakan...malaslah nak buat...tul x???hehe...samalah kta....

so kta kan umat Rasulullah...mestilah kta harus ikut sunnah Rasulullah... "contohlah Nabi sebelum dan selepas Nabi diangkat menjadi Nabi...nescaya kamu adalah umatku"....kalau kta xcontoh...kta umat siapa....umat syaitan....oppssss...simpang malaikat 44lah kta jadi umat syaitan....harap2 kta jadi umat Rasulullah...oleh itu jom kta ikut Nabi....

zaman kta ni sama je dengan zaman jahiliyyah...btul x...macam2 jadi...almaklumlah dunia akhir zaman...yang xmasuk akal pun banyak jadi...kadang2 penat mendengar dan melihat berita2 kat dunia ni....kawang2 pernah x...rasa hari kawang2 cam heavy semacam jer...rasa banyaknya ujiannn...sampai xlarat dah nak hadapi....rasa nak nangis jer....kta pun bnyk kali rasa....dahlah xthu nak mengadu kat sapa...

hah nilah caranya...meh kta ikut Rasulullah...xyah nak gi Gua2 pun...bla dah lewat2 malam tu...agak2 U kta dah senyap dah tu....pergi amik wudu'...pas tu solat wudu', solat taubat dan solat hajat....lepas tu duduk kat atas sejadah tu...bersimpuh....kalau ada tasbih lagi syokkk...nak buat kiamullai panjang sangat...pahtu ngantuk pulak sebab ayat2nya panjang...kalu faham xperlah jugak...so kta amik yang kta faham dah cukup rasanya...asal ikhlas...

Ni cara sylah..nak follow pun boleh...

Bila dah abis solat tu...duduk kat atas sejadah...cari tasbih seutas....sy start dengan beristigfar...ASTAGHFIRULLAHHALAZIM.........masa tu sy kenanglah dosa2 yg lalu...segala pahit getir yang sy lalui...segala kesedihan....masa ni lah nak mengadu....kalu kuar air mata org x nampak..sebab semua dah tido....terus-terusan beristighfar sampai hati nie rasa tenang....

pahtu sy sambung pulak dengan sebut Allah...Allah..Allah...dalam masa yg sama....hati nie duk mengadu...Ya Allah...hari ini hariku sgt berat...Ya Allah...tenangkanlah hatiku...Ya Allah....permudahkan hari esokku...Ya Allah.....bla..bla...bla....masa nie sy nangis hbslah....rasa macam Tuhan tu dekat gler ngan sy...rasa Dia cam kat depan sy je....dalam 20 minit n 30 minit sy stopla...pahtu berdoa...dan terus tido...

klu kawang2 amalkan insyaAllah..hari2 anda dipermudahkan...kalau takut nak bangun malam...ckuplah sebelum tido tu....buat kejap....sebenarnya ada metode/cara yg mujarab untuk berzikir...tapi kena cari n dalamilah... 

Kelam hidup selama ini
Tanpa cahayaMu
Yang membuat diri ini tenggelam
Dalam kehidupan
Dan ku jatuh dalam keangkuhan hati
Terkubur ku dalam gelap
Namun kini saat aku
Telah menemukan CahayaMu bersembunyi di dalam terang
Dan ku mohon bimbinglah hambaMu ini
Di jalanMu
Ku bersimpuh dihadapMu
Memohon belas kasihMu
Ku bersujud kepadaMU
Memohon ampunanMu
Ku lekatkan kening ini diatas bumiMu
MenyembahMu, MemujaMu Tuhanku
Hanya kepadaMu
Jangan kau murkai aku lagi
Dan tinggalkan aku
Sesungguhnya tanpa ampunan dariMu
Takkan pernah ku temukan damai hati
Seandainya tanpa CintaMu
Takkan pernah ku bangkit dari matinya hatiku...

lagu nie syahdu giler..tp spt biase sy xdpt upload lagu ni...sori ek...

~ ~ MARI BERAMAL ~ ~  
 


 

  

Syukur Tuhan masih mendengar doaku...


syukur Alhamdulillah...dengan hasil usaha aku sem lepas...Tuhan makbulkan doa aku...ak ni xdelah bijak sangat...so klu dapat dean list...rasa sgtlah bersyukur...di sini bukan ak nak show off pasal result yg xseberapa ni....cuma ak merenung kembali peristiwa sem lepas...rupanya ada hikmah disebalik semua kejadian yg Tuhan buat...begitu juga diri aku...kadang2 apa yang kta rancang xsemestinya menjadi..Tuhan itu lebih tahu apa yang kta perlukan...

macam life ak....hampir 5tahun aku bercinta dengan seseorang...dah hampir nak berkahwin pun...tba2 hubungan itu putus di tengah jalan....aku xpernah salah kan si dia semua ni berlaku...malah aku salah kan diri sendiri...

terlalu lama dia tunggu ak habis belajar untuk kahwin dengan aku...umurnya pun makin hari bukn makin muda...makin tua adalah...tp nak camne ak xabis2 lg degree ak ni...insyaAllah aku grad bulan 9 ni...amin...kawang2 doakan sy juga ek...

setelah berfikir panjang...ak rs xpatut dia tggu aku lagi...dia lebih layak untuk perempuan yg lebih sempurna dr aku yang serba kekurangan...bukan pandai masak sgt pun...brutal pulak tu...cantik pun tidak...ayah ak dah confirm2 xkan bg aku kahwin masa blajar...mula2 emo gakla..pesal la org len senang je kawen ms blajar...ayh ak lak xbg kat ak...tapi...bla pikir sedalam-dalamnya...ayah aku lebih memahami diri aku dari aku sendiri....

  1. aku ni xbrapa matang lagi...ank bongsu katakan...nak urus diri sendiri pun xbrapa pandai cmner nak urus rumahtangga..
  2. yuran UTP ni mahal...kdg2 xcukup pun MARA bg kat aku...ayah aku kenalah tambah2 jugak...so klu ak kawen...mampu ke suami ak tanggung ak...dia pun br kerja...duit pun ckup2 makan...klu dah kawen xkan nak mintak duit mak bapak lagi...malula...
  3. dah kata final year...klu kat UTP kteorang ada FYDP n FYP...ni smua memang berjaga malamlah nak siapkan projek2 ni...kadang2 terpaksa meeting sampai lewat malam...stress jugakla....so klu aku dah jadi isteri orang...elok ke..ak duk meeting tgh2 malam...satu lagi leh ke aku bg masa untuk suami dan study???...aku xsehebat org len....susah kot nak bg masa...so msti suami aku terabai...sbb ak duk struggle ngan study ak...dia bukn blajar UTP ni....manelah die thu cmne stressnya blajar kat sini....camne sibuknya student2 UTP ni....mesti mrajuk 24 jam suami ak...klu ak kawen ms ni...
  4. yakin ke ak boleh focus blajr 100% bla dah kawen....susah tu bg aku...berkejar-kejaran aku...UTP ngan rumah...
5. yg plg akhir...org yg nak kawen ngan ak...btul2 faham ke perasaan aku...kesusahan aku kat UTP ni...dan yg plg utama...dia pernah faham ke life aku...ak rs suam2 kuku jer....

so dr situ aku decide untuk jadi single...aku xmahu org terseksa kerana ak...ak xkisah sape2 nak blame aku...macam lagu Akon...pernah dengar x???i take that blame from you...you can put the blame on me....you can put the blame on me...eventhough they blame on u...i'll take that blame from you...biarlah cinta kami jadi history...dia deserve yg lebih baek dr aku...dan aku juga berdoa agar aku diberi jodoh yg baek...amin...biarlah Tuhan saja mengerti perasaan aku...org len nak ckp ape...ak cuma tersenyum...

so Alhamdulillah...nampaknya Tuhan sudah tunjuk yg pilihan aku dalah yang terbaek untuk aku...blum masanya lagi untuk ak pk pasal jodoh...ape pun ak focus on my degree 1st...bler dah grad...lehla nak rancang ape pun...

pengalaman mengajar kita menjadi lebih dewasa....kadang2 yang pahit itu...lama2 ditelan...akan menjadi manis....

As life goes on I'm starting to learn more and more about responsibility
I realize everything I do is affecting the people around me
So I want to take this time out and apologize for things I have done
And things that have not occurred yet
And the things they don't want to take responsibility for

I'm sorry for the times I left you home
I was on the road and you were alone
I'm sorry for the times that I had to go
I'm sorry for the fact that I did not know
That you were sitting home just wishing we
Could go back to when it was just you and me
I'm sorry for the times I would neglect
I'm sorry for the times I disrespect

I'm sorry for the wrong things that I've done
I'm sorry I'm not always there for my son
I'm sorry for the fact that I am not aware
That you can't sleep at night when I am not there
Because I am in the streets like everyday
Sorry for the things that I did not say
Like how you are the best thing in my world
And how I am so proud to call you my boy

I understand that there are some problems
And I am not too blind to know
All the pain you kept inside you
Even though you might not show
If I can apologize for being wrong
Then it's just a shame on me
I'll be the reason for your pain and you can put the blame on me

You can put the blame on me [4x]
Said you can put the blame on me [3x]
You can put the blame on me

Sorry for the things that he put you through
And all the times you didn't know what to do
Sorry that you had to go and sell those packs
Just trying to stay busy till you heard from Dad
And you would rather be home with all your kids

As one big family with love and bliss
And even though Pops treated us like kings
He got a second wife and you didn't agree
He got up and left you there all alone

I'm sorry that you had to do it on your own
I'm sorry that I went and added to your grief
I'm sorry that your son was once a thief
I'm sorry that I grew up way too fast
I wish I would've listened and not be so bad
I'm sorry your life turned out this way
I'm sorry the FEDS came and took me away

I'm sorry that it took so long to see
They were dead wrong trying to put it on me
I'm sorry that it took so long to speak
But I was on tour with Gwen Stefani
I'm sorry for the hand that she was dealt
For the embarrassment that she felt
Just a little young girl trying to have fun
Her daddy should never let her out that young
I'm sorry for Club Zen getting shut down
I hope they manage better next time around
How was I to know she was underage
Enter 21 you know the club they say

Why doesn't anybody wanna take blame
For rising back out disgracing my name
I'm just a singer trying to entertain
Because I love my fans I'll take that blame
Even though the blame's on you [3x]
I'll take that blame from you

And you can put that blame on me [2x]
You can put that blame on me
And you can put that blame on me

 

sekian.... 

   
 

Sunday, 12 February 2012

Red is dangerous...

Mesti ramai yang xpuas hati kalau kta cakap pakai pakaian beunsurkan merah 100% sebenarnya xbagus...mesti penggemar merah rasa hurtnya dgn statement ni....sorry korang..... ini adalah fact....jomlah kta selidik...

ada yang mengatakan merah boleh mengundang syaitan...btul ke???kta dlu emo gakla bla org ckp camtu...dah kta minat gak merah sbb xske pink....tp btul jugak kata2 tu...cuba kta lihat cina punya budaya...bla perayaan cina....rasanya abis semua barang mereka nak warna merah...rumah pun dihiasi merah....baju xyah ckpla...sah2 merah....pernah x kta tanya dieorg...asal merah napa xbiru ke...kuning ke...pink ke ape....dlu kawang kta pernah tanya...satu cina ni cakap..."kita olang pakai serba melah sbab nak pggil nenek molang kitaolang...biar celebrate sama2 ngan kita olang...jadi bla pakai melah...nenek molang kta yg dah mati tu suka"...scary x???klu budaya dieorg...skela kot...klu kta jgnlah amalkannya...serius bahaya....pernah terpk x napa lembu xsuka merah???xkan tba2 je dieorang  xsuka merah...mesti ada sebabnya yg kta xnampak tp dieorg nampak...

daripada pengalaman kta...pakai merah boleh mendatangkan aura2 negatif...kalau kta...pasti kta akan jadi emo...sakit kepala..rs nak gaduh je ngan org...sensitif...badan rasa panas...mesti korang rasa...tu hanya perasaan kta jer...bukan berkait pun ngan merah...

so kta selidik la kat org len...contoh terdekat je...kakak kta or abg kta...klu pakai merah...mesti emo...ade je xkena pada dia...kta sbg adik mesti kena marah klu dieorang pakai merah....rs xckup kot dengan bukti ni...so kta test lak kat budak2...anak2 sdare kta...mak2 dieorg ske bg anak2 dieorang pakai merah...time tu lak kta kena jaga dieorang....tba2 je anak2 sdara kta jadi hyper aktif...degil gler..langsung xdgr ckp....ade yg menangis berpanjangan pun ade...so sebab terlalu penat layan kerenah dieorang...kta crlah baju2 dieorang yg kaler len...bila dieorang smua dah tukar...tiba2 jer diam...trus dgr kata...yang nangis berhenti nangis...smua ikut jer apa kta ckp....rasa magik pun ade...sbb tukar je bj....trus okay dieorang nie......ada skali tu ank sdara kta demam...panas gakla....pahtu leh lak ank sdara kta tu pakai merah...dah mcm cara...demam xkebah2 jgk..kakak kta pun try tukar bj kaler lembut2 skit...xlama kemudian terus panas anak sdara kta turun...terkejut kan...bla thu merah itu leh effect kesihatan kta...

ada riwayat mengatakan...dari hadis sahih..." Siti Aisyah mengalami sakit kepala yg teruk....lalu beliau laporkan kepada Rasulullah..ya Rasulullah...kepalaku sakit sekali...tolong doakan daku agar aku bisa sembuh...Rasulullah dgn tenang beritahu...ya Aisyah...tanggalkanlah selendang merah di kepalamu nescaya sakitmu akan sembuh...lalu Siti Aisyah terus menanggalkan selendang merah itu....terus sakit kepala beliau sembuh"... 

 pernah jugak kta tanya dengan mak cik ni...waktu tu suami die sakit tenat..."ermm makcik maaflah nak tanya ni...makcik dan suami suka pakai merah ek"..mak cik tu menggangguk...kteorang memang suka merah...rumah dalam luar merah...keta moto semua merah...baju suami kta bnyknya warna merah...ustaz yang merawat suaminya menggangguk2 seperti tahu puncanya...ustaz tersebut pun cakap...cubalah kurangkan memakai warna merah...kalau pakaian...biarlah percent kaler merah tu kurang dari percent kaler laen...

so kawang2...rasa2nya ni fakta ke auta...trylah selidik sendiri...tepuk dada tanya selera...maaf jika tulisan ini membuat sape2 hurt or emo..sori ek...

~ ~ RENUNG2KAN ~ ~ 

Jom kita release stress...



  

cantik tak lake UTP??....nilah tempat aku riadah petang2....bagi orang yang baru putus cinta macam aku ni...tempat ni paling best nak luahkan segala perasaan....segala kesedihan aku...aku buang kat tasik tu...siap bercakap dengan ikan lagi....biarlah dieorang tak respond pun apa aku cakap...janji ada tempat nak luah perasaan...kalau aku stress ngan FYDP or FYP...kat sini jugaklah aku buang stress tu...so dalam tasik tu banyakla stress2 aku...cuma tak nampak je....memandangkan ramai sangat cakap aku fat...so aku startla jugak work out...sekadar menurunkan berat 2,3 kg dan menambah stamina biar kekal cergas....tengokla gambar ni...cantik giler awan dan langit...aku pun rasa tak sunyi sebab ramai orang kat sini...CHEMO 07 pun rajin bersukan kat sini...sambil beriadah lehlah cuci2 mata.... kot2 tersangkut...koya jer lebih aku ni....

tengah syok aku berjoging...terserempak pulak dengan kawan lama...ni antara kawan yang setia dengan akula....dari form 2 lagi ktaorang kenal...raya pun dia tak pernah miss nak datang umah aku...kira dia geng konvoi raya aku jugakla...rasa excited lak bla jumpa kawan lama...kiranya tereunion kat tasik UTP ni...


 selekeh kan aku....biasalah penat jogging...tak kisah dah pasal appearance...jupa jer terus ajar aku sit up...bguslah boleh aku praktik nanti...

  
aku kerjanya nengok je la...nak buat segan pulak...lepas tu kitaorang main bola...memandangkan apek ni memang star kat mrsm aku dulu...dia tunjuk jugakla skill2 yang best kat aku...


  

aku mainlah jugak...lama jugak aku tak berfutsal..rupanya kuat lagi kaki aku untuk menendang...bila dah penat main bola dengan dieorang...aku jadi penonton jer...sambil tunggu housemates aku amik aku...


 
kawan2 jomlah kita meriahkan lagi lake UTP yang dah cukup meriah ni...jom sihat beramai-ramai....

sekian.... 

Mana lagi best tabung dunia ke tabung akhirat??....

Ni tabung akhirat saya...hehe

kali ni saya nak share tips je...simple tapi beri effect yang sangatla best...

Mesti kebanyakan anda suka menabung...kalau perempuan banyaknya mereka letak piggy bank atas meja study mereka...lepas anda simpan banyak2...anda buat apa lepas tu???

kalau saya lain sikit....saya panggil ia tabung akhirat...sebab duit dalam tu bukan untuk saya simpan untuk kegunaan saya...saya mengamalkan amalan ini sejak 4tahun yang lalu...setiap kali saya nak solat saya dahulukan dengan bersedekah... tak banyak pun saya buat...sekadar yang mampu je...kalau awal bulan banyak sikit...kalau hujung bulan kurangla skit...janji ikhlas...so tabung tu banykla syiling...hehe...bukan tu saja...kalau saya nak gi kelas ke or nak menghadapi exam mesti saya bersedekah dulu...supaya doa saya dimakbulkan....kalau saya nak jalan jauh pun msti saya bersedekah dulu sebelum saya baca doa perjalanan...pokoknya sebelum saya berdoa saya bersedekah dulu....dan amalan ini saya lakukan hari2...kalau tabung saya penuh...saya kumpul wang sedekah... saya bagi kat surau....supaya wang tu bolehlah diguna dengan perkara2 berfaedah...

Di samping itu...saya juga belajar membayar zakat...biasanya orang yg dah bekerja je bayar zakat pendapatan...tapi sy pun nak belajar jugak...so wang sara hidup yang diberi pihak MARA tiap2 bulan sy potong sikit beberapa % dan saya masukkakn juga didalam tabung...supaya wang yang saya dapat tu bersih dan saya guna wang itu untuk kebaikan...bukan ke membayar zakat adalah untuk membersihkan rezeki yang kita dapat...dan membantu orang yang dalam kesusahan...tapi saya tak pergilah ke amil zakat untuk bayar...cukuplah saya sedekah saja wang zakat saya ke surau...asal Tuhan tahu niat saya....

Amalan yang saay lakukan ini sangatlah mujarab...sebab banyak doa2 saya dimakbulkan dan kehidupan saya berjalan lancar..seperti Tuhan itu sentiasa melindungi saya...saya dorong kawan2 untuk mencuba dan rasakan perubahannya...kalau saya berada dalam kesusahan pun saya bersedekah...dan sekelip mata saja kesusahan itu hilang...seperti Tuhan mendengar terus doa saya...sangatlah magik... tak dapat saya gambarkan melalui perkataan...cubalah merasainya....

dua orang kakak saya dan ibu saya juga terpengaruh dengan saya...mereka semua sudah menyediakan tabung akhirat mereka sendiri...kalau dirumah memang disediakan untuk kami semua bersedekah setiap hari...

Oleh itu kawan2...dalam kita saving money for us...why not kita saving untuk akhirat kita jugak...tak rugi  pun...makin bertambah rezekiNya adalah...seronok pun ada...beramal itu fun....

~ ~ SELAMAT BERAMAL ~ ~ 
 

Mari kita muhasabah diri sikit hari ni....

  

gambar diatas hanyalah hiasan semata-mata sebab nak ajak kedua-dua jantina ni muhasabah diri...so letak dua-dua gmbrlah...

ada satu lagu ni...1st time saya dengar saya nangas...so kira hebat jugakla lagu ni boleh cairkan saya for the 1st time...lagu ni memang jarang orang dengar...tapi sedap sebenarnya...cuma maaflah kawan2..tak boleh nak upload lagu ni..nanti saya cuba lagi...so disini saya tulis lirik dia je la ya...

Aku manusia sempurna, merasa memiliki yang mereka tak punya....
Tak ada hasrat ingin kalah, dari siapapun...
Dan tak pernah menyadari, ternyata Engkaulah milik segalanya....
Kau rebut apapun yang ku punya, dan sadarkan diriku...
Tuhan hanya Engkaulah tempat aku mengadu...
Dari segala keluh kesah jiwa...
Air mata ini enggan untuk berhenti...
Tuhan aku tak berdaya, jalan hidupku kini penuh liku2...
Semua karna kesalahanku, ku mohon petunjukMu....
Tuhan hanyalah kepadaMu aku bersujud...
Memohon ampun dari segala dosa...
Yang telah ku perbuat detik demi detik...

Masa dengar lagu ni...baru sedar diri ini egolah jugak...kadang2 rasa perfect je...pahtu bila diuji berat-berat mulalah salahkan Tuhan...selalu argue kenapa aku yang kena uji kenapa tidak orang lain...tapi bila dengar lagu ni..segala ujian itu datang dari kesalahan kita sendiri...kita alpa..kita sombong...so Tuhan berilah petunjuk agar kita kembali jadi hambaNya...menyedari yang kita hanyalah sebutir debu di hadapanNya...

ada satu lagu yang buat saya menangis jugak...saya suka dengar lagu ni...dibawah ni saya share lirik lagunya...

Tak sedarkah kau manusia...
Bahawa semua akan berakhir...
Saat tubuhmu merenggang...
Sehelai nyawamu...
Mengertikah wahai insan....
Apa yang kau persembahkan...
Kepada Raja manusia, di akhir dunia...
Takkan mampu kau menanggung....
Segala perit siksa neraka...
Sebagai pembalasan dosa2 mu selama di dunia...
Apakah kau layak...
Untuk dapatkan segala nikmat syurganya...
Sedangkan kau di dunia, duakan diriNya...
Dengan harta, anak dan kekasihmu...
Bukalah mata hatimu...
Hanya diriNyalah yang mampu...
Menyelamatkan dan menolongmu...
Di dalam kehidupan dan matimu....

lagu ni cam kena-kena je atas dahi....rasa-rasa kita pernah syirik tak or duakan Tuhan???....mesti ramai yang taknak mengaku...kalau saya...saya mengaku...kadang2 lebih pentingkan dunia dari Tuhan...sebab rasa macam easy jer hidup ni...mulalah lara..tu diri sayalah....kalu kita tengok liriknya...dia cakap duakan Tuhan dengan harta anak dan kekasihmu...rasa-rasanya cinta kita kat harta, anak dan kekasih kita ni...pernah tak lebih dari cinta kita kat Tuhan???? bteul ke tak pernah??? mesti pernah punya...sebab nak menghadirkan cinta kepada Allah butuh waktu...mula2 kita kenal Allah dlu...sebab tu pepatah mengatakan "tak kenal maka tak sayang....tak sayang maka tak cinta......tak cinta maka tak kasih"....

berbalik kepada menduakan Tuhan...cinta kepada harta lebih dari cinta kepada Tuhan...ni orang yang sukakan wangla...malas nak bayar zakat....kerjanya nak untung bukan nak beri kepuasan kepada customer or mendapatkan redha Allah dalam mencari rezeki...nak sedekah pun malas...yang ni mungkin orangnya fikir rezeki tu datang dari dia bukan dari Tuhan....walhal sebenarnya duit yang ada pada kita belum tentu milik kita....tapi duit yang kita spend tu yang jadi milik kita...kalu spend ke arah kebaikan dapat pahala...kalau spend ke arah kejahatan dapatlah dosa....so apa salahnya kita sedekah setiap hari....sebelum solat letak dalam tabung 10 sen...dah banyak2 nanti dermalah kat surau ke kat masjid ke...bukankah sedekah itu menghapus dosa....so marilah kita sedekah hari2...untuk menimbulkan rasa cinta kita kepada Tuhan....dan secara  tidak langsung kita melabur untuk saham akhirat....biar banyak sikit saham akhirat kata ni....kalau saham dunia belum tentu untung selalu...tapi yang tu orang duk kejar tu.... 

cinta kepada anak  lebih dari cinta kepada Tuhan....ni susah ni orang nak ngaku....nak-nak ibu kepada anak...kadang2  tidak sedar kita dah lebihkan anak kita dari Tuhan kita.....yang sedih jugak suami pun kurang perhatian sebab duk fikir hal anak 24jam...jangan gitu...memanglah sayang kat anak...tapi spendlah jugak masa untuk Tuhan...bila anak dah tidur...solat dan zikir lama sikit kat Tuhan...saya ni cakap jer lebih...kahwin pun tak lagi...so tak tahula macamana pulak saya nanti...tapi harap2 adalah masa untuk Tuhan....

cinta kepada kekasih lebih pada Tuhan...ni biasanya yang dialami oleh remajalah or orang yang sedang hangat bercinta....kadang2 tu 24jam duk fikir hal kekasih hati jer....dalam sembahyang pun kadang2 jelma kekasih....jangan gitu kawan2 bayangan itu bukan kekasih kita...tapi kita sedang menghadirkan syaitan dalam sembahyang kita...so haruslah berwaspada....yang lagi kronik sanggup bunuh diri sebab putus cinta...ni kes tahap teruk ni...sebab dah lupa kita dicipta oleh Tuhan bukan kekasih kita....bercinta harus berpada-pada jangan sampai cinta itu lebih dari segalanya..saya sendiri pun pernah merasa....cinta kat manusia memang killer...kalau mari angau tu org lain pun tak nampak...semua muka nampak dia je....kalau percintaan jarak jauh pun bahaya gak...24 jam asyik ingtkan dia...mulalah buat apa2 tak menjadi....pernah rasa tak perasaan in love macam ni???? tapi pernah tak kita rasa perasaan in love kat Tuhan smpai tahap macam ni??? sampai tahap nak bunuh diri sebab rasa berjauhan dengan Tuhan dan merasa jiwa dah mati....susah tu nak hadirkan perasaan in love yang mendalam kat Tuhan...untunglah orang2 yang diberi petunjuk dan diberi perasaan sayang dan cinta kepada Tuhan sebegitu dalam...so kadang2 ingatlah kat Tuhan kalau dah rasa perasaan cinta kat kekasih tu macam dah tahap kronik....ataupun ajaklah kekasih kita sekali ingat kat Tuhan...ajak dengar ceramah ke...gi masjid bersama2..kongsi-kongsi pasal agama...bagus jugak tu....

kalau rasa kawan2 tergolong dalam kategori ni...maralah solat taubat dan berdoa supaya cinta kita pada dunia tidak lebih dari cinta kita kat Tuhan kita...InsyaAllah..Allah akan bagi ganjaran yang lebih baik lagi sebab kita mencintai dan mengutamakan Dia...amin..amin..amin...

~ ~ RENUNG-RENUNGKAN DAN SELAMAT BERAMAL~ ~ 

 
 
 
 
 

Mengenal Erti dan Memahami Surah2 Lazim



Salam Semua
seperti yang saya janjikan di tulisan sy yg lalu...sy mahu berkongsi makna yang tersirat dalam surah2 lazim yg kta sentiasa membacanya ketika solat...Moga-Moga dapatlah kta memahami apa yang tersembunyi dalam surah2 tersebut...InsyaAllah...demi mendapat solat yg khusyuk....

mengkaji dan memahami Al-Quran ini indah, sehinggakan ada yg bisa berkarya dr surah2 di dalam Al-Quran...6t sy akan share lagu2 yg diuraikan dr surah2 di dalam Al-Quran

AL-FATIHAH
pada tulisan sy yg lalu, sy sudah share maksud surah ini...di sini saya ingin tambah lirik lagu yang dicipta setelah pencipta lagu tersebut memahami yang tersirat di dalam surah ini...Moga-Moga kta juga dapat merasai keindahan Al-Fatihah ini

Dengan menyebut nama Allah
Dialah Tuhan yang layak untuk dipuji
Yang menguasai semesta alam
Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang
Dialah Raja dihari pembalasan
Hanya kepadaNya kita harus sujud
Memasrahkan semua kepada diriNya
Memohon petunjuk ke jalan yang lurus
Jalan yang penuh rahmat kurnia
Jalan orang yang selalu Dia cintai
Bukan jalan sesat yang Dia murkai
Dan tak menempuh jalan yang Dia benci
Subhanallah, Alhamdulillah, Lailahailallah, Allahuakbar...

disini sudah dapat kita lihat...Al-Fatihah itu sudah menjadi doa bg pencipta lagu ini..kalau kita dapat hayati sebegini...sudah pasti solat kta khusyuk...sy di sini juga menasihati diri sendiri agar menjalani ibadah sy dengan baek...

AL-IKHLAS

Dengan namaMU ya Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang
Engkau Tuhan yang Esa
Hanya kepada Engkau tempatku meminta
Tidak beranak dan diperanakkan
Tiada sehebat, setaraf, setanding, sepertiMu, ya Allah

Ini maksud yang saya huraikan menggunakan perkataan saya sendiri...surah Al-ikhlas  tidak kurang hebatnya...ayatnya memberi maksud yang mendalam...kalau dikaji betul2 Al-ikhlas menceritakan kehebatan Allah dan sifat-sifat Allah...ada juga lagu yang tercipta dari surah ini...

Bila hati mulai resah, hadapi semua masalah
Kabut kelat kerap menghiasi kalbu
Entah harus kemanakah ku langkahkan
kaki yang penuh dosa
Mampukah ku menghindar, cubaan silih berganti
Tanpa tuntunan dariMU wahai Tuhan
Hidupku hanya sebutir debu dihadapanMU
Engkau Tuhan yang Maha Esa
Tempat bergantung segala sesuatu
Dan tak akan ada satu pun
Yang kekal sepertiMU
Maha Pengasih dan Penyayang
Pemberi rahmat seluruh jagat raya
Takkan pernah ada satu pun yang setaraf dengan MU
Engkaulah yang aku sembah, Engkaulah yang aku puja
terkutuk bilaku tak mengakuiMU
Kau satu2nya sandaran jiwaku, tempatku mengadu....


bayangkan dengan surah yang pendek ini...si pencipta lagu ini dapat menguraikan menjadi lebih panjang...Moga kita juga dicelikkan hati untuk memahami sepertinya...

Al-INSYIRAH

saya sendiri sangat menyukai surah ini...begitu menusuk kalbu

Dengan namaMU ya Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang
Telah Kau lapangkan dadaku
Telah Kau ringankan beban yang memberatkan punggungku
Telah Kau naikkan darjatku
Setelah kesulitan ada kesenangan
Setelah kesulitan ada kesenangan
Setelah mengerjakan sesuatu, kan ku kerjakan sungguh-sungguh (istiqamah)
Dan kepadaMu lah tempat ku berharap

surah ini menceritakan betapa nikmatnya mendapat hidayah dari Allah...lapangkan dada bermaksud dibersihkan hati dari kotoran dunia ini...beban yang memberatkan punggungku bermaksud...kemalasan diri yang telah dibuang untuk mengerjakan suruhan Allah...naikkan darjatku bermaksud dinaikkan taraf dari hamba syaitan kepada hamba Allah yang sebenarnya...setelah kesulitan ada kesenangan....sudah pasti setelah kita diberi ujian pasti diberi ganjaran....sama ada didunia mahu pun diakhirat....ayat seterusnya adalah doa agar diri kita sentiasa istiqamah dalam menjalani ibadah Allah dan hanya kepada Allah lah tempat kita berharap....surah ini pun ada lagunya...

Syukurku padaMu Tuhanku,kau lapangkan dada ini
Semua beban yang ku alami
Kau angkat dari hidupku
Rasa takut rasa gelisah
Yang selalu menghantuiku
Ku pasrahkan seluruh hidupku
KepadaMu ku berharap
Ku ingin habiskan waktu ku
hanya untuk mencintaiMu
Tak peduli apapun yang terjadi
Ku mengerti segala perintahMu
Ku akan ikhlas jalani
Taat semua tetap ku lalui
MenujuMu Sang Pencipta


 saya mohon maaf...saya telah mencuba menupload lagu-lagu diatas..tapi masih tidak berjaya...InsyaAllah saya cuba lain kali...mungkin coverage UTP slow sekarang ini...

~ ~ MARI MENGHAYATI ~ ~

   

Al-Quran Mukjizat yang Paling Hebat

Al-Quran itu tersurat, tersirat dan tersembunyi...

Al-Quran itu tersurat :  dari kecil lagi kita diajar untuk mengaji...bermula dengan iqra', mukaddam dan lepas tu membaca Al-Quran...berlajar bertajwid dan bertarranum...ustaz dan ustazah pun ada menyuruh kita menghafal Al-Quran. Memang diakui hati menjadi tenang bila menbaca dan mendengarkan orang membaca Al-Quran..apatah lagi jika orang itu pandai bertarranum...tapi apa gunanya membaca tapi tidak tahu makna...ibarat tengok korea tanpa subtitles..dengar je or baca je...tapi tidak faham pun apa yang terkandung di dalam Al-Quran...rugi kalau kita tidak mengkajinya....

Al-Quran itu tersirat : kalau kita rajin membaca tafsirnya..makin lama makin enak membaca Al-Quran...selain kita dapat mengingati kisah2 di zaman nabi...kita juga dapat mengambil pengajaran dari kisah yang diceritakan di dalam Al-Quran...tapi kadang-kadang bahasa Al-Quran terlalu tinggi dan halus hingga tidak dpt difahami oleh akal sendiri...memang pun...sebab memahami Al-Quran bukan pakai otak tapi pakai hati..sesungguhnya untunglah orang yang dicelikkan hatinya...walau beribu-ribu tahun kita mengkaji Al-Quran, kita tidak mampu memahami apa yang tersirat di dalam Al-Quran...lakukanlah yang hanya termampu...memahami Al-Quran walaupun sedikit sudah boleh memberi kesan pada diri kita....

 Al-Quran itu tersembunyi : hanya hamba2 yang terpilih sahaja dapat mengetahui rahsia Al-Quran...iaitu hamba2 yang dieberi petunjuk dan dicelikkan hatinya...agak .kita layak tak???knapa tidak??? selalulah memohon kepada Allah agar dibukakn pintu hati kita...cukup kita mulakan dengan memahami Al-Fatihah..

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang
Segala puji-pujian hanya untukMU Tuhan seluruh alam
Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang
Pemilik hari pembalasan
Hanya kepadaMU aku menyembah dan meminta pertolongan
Tunjukkilah aku jalan yang benar
Jalan yang diredhai olehMu
Bukan jalan yang dimurkai dan bukan juga jalan yang sesat

Al-Fatihah kalau kita sentiasa membaca tafsirnya...lama-lama kita dapat memahami ayatnya...saya sendiri semakin saya  kaji saya rasa Al-Fatihah itu sangat indah sehinggakan dapat menangis ketika solat dek keindahan Al-Fatihah ini...bagi saya Al-Fatihah ini seperti surat cinta kata kepada Allah...kalau kita ingin tulis surat cinta untuk boyfried or girlfriend...mesti kita bagi ayat bunga2 dulu...memuji-muji kekasih hati...begitu juga Al-Fatihah...ayat ini ibarat surat cintaku kepada Allah...di awal surah ini...kita memuja muji kebesaran Allah...merindukan kasih sayangNYA...menagih kasih dariNYA...seakan-akan diri ini terlalu jauh dariNYA...seakan-akan terlalu mendambakan kasih sayang dan ampunanNYA...ayat selepas itu adalah doa dan harapan kita untuk kehidupan di dunia dan di akhirat kita....Tuhan tolonglah aku ini.....Tuhan tunjukkanlah aku jalan yang sebenarnya...dan apabila sudah ditunjukkan...janganlah sesatkan aku lagi.....kalau dalam solat fardhu, tak silap saya 17x kita baca surah ini...bukan ke indah kalau kita dapat memahami setiap bait yang kita baca ketika solat....waktu itu mungkin kita merasa seperti sedang bercakap dengan Tuhan...seakan-akan Tuhan itu dekat dihadapan kita...sedekat urat nadi kita...pernah merasai solat sebegitu???pasti air mata kita akan mengalir kalau solat kita seperti itu... "sesungguhnya islam itu ilmiah dan amaliah"...

Saidina Ali pernah berkata, " kalau ku suruh 40 ekor unta untuk membawa tafsir surah Al-Fatihah, nescaya tidak akan cukup"...dari sini kta sudah tahu bahawa Al-Fatihah ini besar maknanya... dan dalam rahsianya....

InsyaAllah saya akan kongsi makna-makna surah-surah yang lain di tulisan saya akan datang...sMOga tulisan ini dapat membuka hati para pembaca....

~ ~ RENUNG-RENUNGKAN ~ ~