Sunday 12 February 2012

Mana lagi best tabung dunia ke tabung akhirat??....

Ni tabung akhirat saya...hehe

kali ni saya nak share tips je...simple tapi beri effect yang sangatla best...

Mesti kebanyakan anda suka menabung...kalau perempuan banyaknya mereka letak piggy bank atas meja study mereka...lepas anda simpan banyak2...anda buat apa lepas tu???

kalau saya lain sikit....saya panggil ia tabung akhirat...sebab duit dalam tu bukan untuk saya simpan untuk kegunaan saya...saya mengamalkan amalan ini sejak 4tahun yang lalu...setiap kali saya nak solat saya dahulukan dengan bersedekah... tak banyak pun saya buat...sekadar yang mampu je...kalau awal bulan banyak sikit...kalau hujung bulan kurangla skit...janji ikhlas...so tabung tu banykla syiling...hehe...bukan tu saja...kalau saya nak gi kelas ke or nak menghadapi exam mesti saya bersedekah dulu...supaya doa saya dimakbulkan....kalau saya nak jalan jauh pun msti saya bersedekah dulu sebelum saya baca doa perjalanan...pokoknya sebelum saya berdoa saya bersedekah dulu....dan amalan ini saya lakukan hari2...kalau tabung saya penuh...saya kumpul wang sedekah... saya bagi kat surau....supaya wang tu bolehlah diguna dengan perkara2 berfaedah...

Di samping itu...saya juga belajar membayar zakat...biasanya orang yg dah bekerja je bayar zakat pendapatan...tapi sy pun nak belajar jugak...so wang sara hidup yang diberi pihak MARA tiap2 bulan sy potong sikit beberapa % dan saya masukkakn juga didalam tabung...supaya wang yang saya dapat tu bersih dan saya guna wang itu untuk kebaikan...bukan ke membayar zakat adalah untuk membersihkan rezeki yang kita dapat...dan membantu orang yang dalam kesusahan...tapi saya tak pergilah ke amil zakat untuk bayar...cukuplah saya sedekah saja wang zakat saya ke surau...asal Tuhan tahu niat saya....

Amalan yang saay lakukan ini sangatlah mujarab...sebab banyak doa2 saya dimakbulkan dan kehidupan saya berjalan lancar..seperti Tuhan itu sentiasa melindungi saya...saya dorong kawan2 untuk mencuba dan rasakan perubahannya...kalau saya berada dalam kesusahan pun saya bersedekah...dan sekelip mata saja kesusahan itu hilang...seperti Tuhan mendengar terus doa saya...sangatlah magik... tak dapat saya gambarkan melalui perkataan...cubalah merasainya....

dua orang kakak saya dan ibu saya juga terpengaruh dengan saya...mereka semua sudah menyediakan tabung akhirat mereka sendiri...kalau dirumah memang disediakan untuk kami semua bersedekah setiap hari...

Oleh itu kawan2...dalam kita saving money for us...why not kita saving untuk akhirat kita jugak...tak rugi  pun...makin bertambah rezekiNya adalah...seronok pun ada...beramal itu fun....

~ ~ SELAMAT BERAMAL ~ ~ 
 

No comments:

Post a Comment