Sunday 12 February 2012

Al-Quran Mukjizat yang Paling Hebat

Al-Quran itu tersurat, tersirat dan tersembunyi...

Al-Quran itu tersurat :  dari kecil lagi kita diajar untuk mengaji...bermula dengan iqra', mukaddam dan lepas tu membaca Al-Quran...berlajar bertajwid dan bertarranum...ustaz dan ustazah pun ada menyuruh kita menghafal Al-Quran. Memang diakui hati menjadi tenang bila menbaca dan mendengarkan orang membaca Al-Quran..apatah lagi jika orang itu pandai bertarranum...tapi apa gunanya membaca tapi tidak tahu makna...ibarat tengok korea tanpa subtitles..dengar je or baca je...tapi tidak faham pun apa yang terkandung di dalam Al-Quran...rugi kalau kita tidak mengkajinya....

Al-Quran itu tersirat : kalau kita rajin membaca tafsirnya..makin lama makin enak membaca Al-Quran...selain kita dapat mengingati kisah2 di zaman nabi...kita juga dapat mengambil pengajaran dari kisah yang diceritakan di dalam Al-Quran...tapi kadang-kadang bahasa Al-Quran terlalu tinggi dan halus hingga tidak dpt difahami oleh akal sendiri...memang pun...sebab memahami Al-Quran bukan pakai otak tapi pakai hati..sesungguhnya untunglah orang yang dicelikkan hatinya...walau beribu-ribu tahun kita mengkaji Al-Quran, kita tidak mampu memahami apa yang tersirat di dalam Al-Quran...lakukanlah yang hanya termampu...memahami Al-Quran walaupun sedikit sudah boleh memberi kesan pada diri kita....

 Al-Quran itu tersembunyi : hanya hamba2 yang terpilih sahaja dapat mengetahui rahsia Al-Quran...iaitu hamba2 yang dieberi petunjuk dan dicelikkan hatinya...agak .kita layak tak???knapa tidak??? selalulah memohon kepada Allah agar dibukakn pintu hati kita...cukup kita mulakan dengan memahami Al-Fatihah..

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang
Segala puji-pujian hanya untukMU Tuhan seluruh alam
Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang
Pemilik hari pembalasan
Hanya kepadaMU aku menyembah dan meminta pertolongan
Tunjukkilah aku jalan yang benar
Jalan yang diredhai olehMu
Bukan jalan yang dimurkai dan bukan juga jalan yang sesat

Al-Fatihah kalau kita sentiasa membaca tafsirnya...lama-lama kita dapat memahami ayatnya...saya sendiri semakin saya  kaji saya rasa Al-Fatihah itu sangat indah sehinggakan dapat menangis ketika solat dek keindahan Al-Fatihah ini...bagi saya Al-Fatihah ini seperti surat cinta kata kepada Allah...kalau kita ingin tulis surat cinta untuk boyfried or girlfriend...mesti kita bagi ayat bunga2 dulu...memuji-muji kekasih hati...begitu juga Al-Fatihah...ayat ini ibarat surat cintaku kepada Allah...di awal surah ini...kita memuja muji kebesaran Allah...merindukan kasih sayangNYA...menagih kasih dariNYA...seakan-akan diri ini terlalu jauh dariNYA...seakan-akan terlalu mendambakan kasih sayang dan ampunanNYA...ayat selepas itu adalah doa dan harapan kita untuk kehidupan di dunia dan di akhirat kita....Tuhan tolonglah aku ini.....Tuhan tunjukkanlah aku jalan yang sebenarnya...dan apabila sudah ditunjukkan...janganlah sesatkan aku lagi.....kalau dalam solat fardhu, tak silap saya 17x kita baca surah ini...bukan ke indah kalau kita dapat memahami setiap bait yang kita baca ketika solat....waktu itu mungkin kita merasa seperti sedang bercakap dengan Tuhan...seakan-akan Tuhan itu dekat dihadapan kita...sedekat urat nadi kita...pernah merasai solat sebegitu???pasti air mata kita akan mengalir kalau solat kita seperti itu... "sesungguhnya islam itu ilmiah dan amaliah"...

Saidina Ali pernah berkata, " kalau ku suruh 40 ekor unta untuk membawa tafsir surah Al-Fatihah, nescaya tidak akan cukup"...dari sini kta sudah tahu bahawa Al-Fatihah ini besar maknanya... dan dalam rahsianya....

InsyaAllah saya akan kongsi makna-makna surah-surah yang lain di tulisan saya akan datang...sMOga tulisan ini dapat membuka hati para pembaca....

~ ~ RENUNG-RENUNGKAN ~ ~ 
 

 

  

No comments:

Post a Comment